úterý 16. června 2015

Začínáme s posilovnou

Jako by to bylo včera, kdy jsem tvrdila, že do posilovny mě nikdo nikdy nedostane.Představovala jsem si namachrované týpky, namyšlené pipinky v upnutých legínkách a ta nejhorší představa byla, že sem mi všichni smějí a pomlouvají mě. Dnes? Na posilovnu nedám dopustit




Sama slýchávám od klientek, jak se stydí jít do posilovny, že nejsou zvědavé na tu "elitu". Občas mi to dá hodně práce, jim vysvětlit, že prostě takhle to tam nefunguje. 
Posilovna je od toho, aby jste se soustředili hlavně sami na sebe, odpočinuli si od neustálého stresu, budovali sebe a své zdraví. 
V každé posilovně se najde ten typ lidí, který nemá nikdo rád. Buď čučí nebo pomlouvají, předvádějí se, minimálně cvičí, ale zrovna oni jsou k smíchu, nebo spíš k pláči. Takže kašlete na to, kdo tam chodí a myslete jenom na sebe
Nejhorší je ta první návštěva, já byla hrozně nervózní a popravdě vždycky jsem, když mám jít někam poprvé :-). Nevěděla jsem, co tam budu dělat a co vlastně návštěva fitness centra obnáší. Seberte odvahu a nebo si vemte nějakou psychickou podporu sebou :-)! Hned se budete cítit lépe.
Je jenom na vás jakou lokalitu fitka si vyberete, či jaké ceny se vám budou líbit více. Doporučuji vám, ale fitko, které budete mít poblíž vašeho bydliště, aby jste se náhodou pak nezačali vymlouvat, že je daleko :-). A že takových znám :-). 
Cvičení v posilovně bývá převážně intenzivnější než kdekoliv jinde. Všude kolem vás je cítit motivace. Všichni cvičí, dřou... těžko se budete jenom koukat opření o sloup. Já osobně se třeba na trénink doma dokopu málo kdy. Přece jen mám domov hlavně na odpočinek :-). 
Co s sebou? 
Ještě před tím, než navštívíte fitness centrum, zajděte do nejbližšího obchodu A3 Sport, nakupte si komplet, který bude drahý a bude k sobě ladit.....Neee! Dělám si jenom legraci :-). Samozřejmě, že takhle ne! 
Narážím hlavně na problém mnoho žen a mých klientek. A můžu jít v teplákách? Nemám co na sebe...V teplákách musíš jít! Fitko není přehlídkové molo. Zabalte si do tašky hlavně oblečení, ve kterém se budete cítím pohodlně, nikde vás nebude nic škrtit nebo dusit. S sebou nezapomeňte čistou, sportovní obuv a ručník. Takže tričko+tepláky+sportovní boty+ručník. Základ pro každého sportovce :-). Nezapomeňte na pitný režim během tréninku a vodu sebou!



Mnoho z vás se bojí hlavně toho, že neví, co v tom fitku má vlastně dělat. Jak se zapínají ty stroje? Na co je krucinál támhle to? 
Není čeho se bát! V každém fitness centru by vám měla obsluha ukázat, vše co vás zajímá. Důležité je hlavně oznámit, že jste poprvé v posilovně. Já sama se setkala s lidmi, kteří si pak stěžovali, že jsem jim nic neukázala a nevysvětlila...ale jak já mám vědět, že jsou poprvé?! :-)
Když jsem začínala já s fitkem, nikdy jsem se nikoho nezeptala a vše pouze okoukávala. Dnes vím, že jsem cvičila na 90% špatně. 
V dnešní době internetu si můžete techniku nastudovat podle videí, není to špatné, ale nejlepší volba je zaplatit si první hodinu/y s fitness trenérem.
Mnoho začátečníků ve fitku dělá chyby a individuální přístup trenéra vám hodně pomůže. Ukáže vám základní cviky, základy fitness, upozorní vás na špatný postoj, dýchání, techniku, či čemu by jste se měli vyvarovat. 

Pokud se  i přes všechna doporučení nechcete fitness trenéra či ptát se obsluhy, nezapomínejte hlavně na základní pravidla každého fitness centra: 
* Noste s sebou čistý ručník, který si budete vždy dávat pod sebe 
* Utírejte po sobě všechny stroje
* Uklízejte po sobě všechny pomůcky, kotouče a udržujte čistotu
* Nepoužívejte své doplňky výživy v prostorách fitness centra

Jako začátečník by jste neměli používat těžké váhy, které by vám mohly ublížit. Nekoukejte na to, že slečna o polovinu lehčí než vy, má na biceps 7 kg jednoručku. Vybírejte si vždy takovou zátěž, na kterou zvládnete 10-15x opakování cviku. Při každém cviku dbejte na správné dýchání ( při zátěži vydechujeme), na rovná záda, pevné břicho a na koncentraci. 

Jak má vypadat správný průběh tréninku? 
1) Zahřátí neboli příprava organismu, svalové soustavy a kloubů na fyzickou zátěž. Bohatě postačí 5-10 min aerobní činnosti. Jízda na rotopedu, běh, eliptikal, skákání přes švihadlo apod. 
2) Rozvičení neboli dynamický strečink, který nám pomáhá k většímu kloubovému rozsahu a snižuje riziko zranění při zvedání vah. Při dynamickém strečinku volíme rychlejší tempo, kroužíme všemi klouby, kyčlemi, pánví, prohříváme páteř, lopatky apod. 
3) Váš trénink-posilování
4) Aerobní část neboli kardio trénink. Slouží k regeneraci organismu a ke spalování tuku. Při redukci volte 15-30 min.
5) Statický strečink - protažení svalové soustavy. Snižujeme svalové napětí, udržujeme svaly pružnější a bojujeme proti natažení, zranění, zánětu šlach apod. Protahujeme se od "hlavy po paty", zůstáváme v poloze cca 10-15s a prodýcháváme každý sval, který protahujeme. 
Celý trénink by neměl být delší jak 1,5-2 h. 

Jaký trénink si vyberete je jenom na vás, ale nikdy nezapomínejte na důležité a základní věci. Pokud vás zajímá více, piště komentáře, ráda vám odpovím..







8 komentářů:

  1. Parádní článek, jsem o to víc namotivovaná začít do té posilovny fakt chodit :) Přes léto nemá cenu začínat a navíc chci ještě něco přibrat, ale v září je moje :) !! A taky si na něj vydělám, že ! :D Díky za pěkný článek, pak už jen najít tu odvahu no.. :D

    worldaroundmissnothing.blospot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Kdybys vsude ve fitku byla ty,byl by to ideal a chodila bych s radosti!! :)) Super clanek :) Rada bych do fitka chodila, ale bohuzel,kdyz vim,ze jeden z majitelu komentuje snazici se zensky slovy: podivej ta ma celulitidu,prdel...tak krasny fitko a takovej blb (slusne receno) :) nastesti cviceni doma mi jde,ale chce to kreativitu,casem neco omrzi :) skoda,ze jsi z KV..nechces se prestehovat na Vysocinu? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, tak do takového fitka bych taky nešla, hlavně kvůli přístupu majitele. Musí to být pěkný vůl :-).
      Ráda bych byla všude, tomu věř :-)

      Vymazat
  3. Ahoj Denisko :) Měřím 168 cm a vážím 60 kg. Chtěla bych zhubnout cca 5-8 kg. Nejvíce mě trápí stehna (obvod 58 cm) a trošku ruce (nejslabší část těla). Cvičím pouze doma(mám 2 kg činky, švihadlo a gymnastický míč). Cvičím většinou podle Nike Training Club. Jak si sestavit cvičení? Kolikrát týdně cvičit? Jak dlouho cvičit? Jak to kombinovat s během nebo jízdou na kole? Rozdělit na partie nebo jet spíše celé tělo? Mám dokoupit nějaké pomůcky? Kolik u tebe stojí tréninkový plán? Děkuji za odpověď, hezký zbytek dne :)

    OdpovědětVymazat
  4. Denčo, pěkný.. Já chodím s kámoškou, lidí si moc nevšímám, na nikoho necivím, nedrbu, jsou mi ukradený a pak se do mě na facebooku začne navážet kámoška současný přítelkyně bývalýho přítele, že ty špeky fakt neschovám.. Jako fakt super pocit. Ale nějak jsem se překonala, ačkoli když tam je nějak výrazně víc lidí, tak nervózní jsem pořád.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kašli na ní, tady jde přesně vidět ten typ lidí. Přece jen si "bejvalka" :-). Natři jí prd*el, nepřestávej a buď taková jaká jsi dosud! Skvělá!

      Vymazat
  5. Ahoj Denisko, je možné si u tebe nechat vypracovat tréningový plán + jídelníček na dálku? Moc děkuji za odpověď

    OdpovědětVymazat